سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در راه
نشانه دوستی خدا، دوست داشتن یاد خداستو نشانه دشمنی با خدا، دشمنی با یاد کردن خداست . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته‌ی: ع شعاعی

دوشنبه 85 بهمن 16 9:23 صبح

شرایط والدین

 

چرا والدین این قدر آماده اند تا بدترین چیزها را درباره نوجوانان باور کنند؛ گرچه دلایل بسیار متعددی هست، ولی شرایطی که نوجوانان در آن سر بر می آورند، نیز عامل مهمی است؛ والدین در این موقع ، در حال مواهه با تغییراتی هستند که در جریان تحولی خودشان از ریس جوانی به اوایل میان سالی رخ می دهد. نمی توان نوجوانان و مشکلاتشان را بدون توجه به شیوه تعامل ایشان با پدر و مادر که آن ها هم دل مشغولی ها و اضطراب های خودشان را دارند، مورد مطالعه قرار داد.

بیشتر پدر و مادرها وقتی اولین فرزندشان به سن بلوغ می رسد، بیش از سی سال دارند. در حقیقت بسیاری از پدر و مادها وقتی بتچه هایشان به نوجوانی می رسند، در سالهای چهل یا حتی پنجاه زندگی هستند. والدین گاهی با ملاحظه تغییرات جسمی شان احساس شکنندگی می کنند، به ارزیابی مجدد هویت و دستاوردهایشان می پردازند و با دلهره و اشتیاق چشم به آینده می دوزند. در مشغولی های آن های در مورد خود انگاره و تصویر بدنشان، افکار متغیر و گاه ناراحت کننده شان درباره معنی زندگی ، جهت گیری هایی که در زندگی کرده اند ، و انتخاب هایی که بر آن ها تحمیل شده است، تا حدی با عوالم ذهنی و روانی نونهالاتشان تلاقی می کند. این می تواند در تزلزل روابط نوجوان و والدین نقش بسیار داشته باشد.


نوشته‌ی: ع شعاعی

جمعه 85 دی 22 7:23 عصر

رابطه والدین با فرزندان

برای پدر و مادرهایی که نخواهند ( یا نتوانند)بگذارند بچه هایشان از آن ها جدا شوند، یا آن هایی که در ازدواج های ناخرسند یا از هم پاشیده ، همه عشق و علاقه شان را وقف بچه هایشان می کنند، نوجوانی می توانید مصیبت بزرگی باشد . بسیاری از خانواده ها از کشمکش بر سر اعطای خود مختاری به نوجوانان نگرانی دارند. خواسته اغلب پدر و مادرها از روانشناسان ، این است که نشانه های سنین مناسب خود مختاری دادن به نوجوانان را ارائه دهند. اما این مسایل متضمن معیارهای فردی و نه حقایق علمی است.


نوشته‌ی: ع شعاعی

پنج شنبه 85 دی 21 11:5 عصر

رشد شناختی

تقریبا در خلال سالهای 11 یا 13 تا 15 سالگی است که بچه ها، شروع می کنند به آزاد کردن فکر از ریشه هایی که در تجربه جزیی خودشان داشته اند . بچه ها قادر به تفکر گزاره ای کلی می شوند. یعنی از این پس می توانند فرضیه هایی بدهند و نتایجی را استنباط کنند . زبان ، اکنون سریع ، چند منظوره و دارای کاربرد وسیع شده است به طوری که نوجوان نه تنها از افکار خود بلکه می تواند از افکار دیگران که به روشنی بیان شده اند نیز سود ببرد. دنیای بچه ها از نظر اجتماعی ، عقلی  و معنوی بزرگ تر و غنی تر شده است. تفکر منطقی با عقلانیت بازی سازگاری با اقتضائات زندگی لازم و نیز معیار بسیار مهمی برای سلامت روانی است که می تواند اسباب دردسری برای پدر و مادر باشد . به این صورت که نوجوان با پرسیدن چرا» و « چرا نه » قدرت نمایی ذهنی می کند و ارزشهای اجتماعی و اخلاقی را به چالش می کشد .


نوشته‌ی: ع شعاعی

سه شنبه 85 دی 12 9:7 صبح

سوء مصرف مواد

نوجوانی می تواند برای آنهایی که در مدرسه تحت فشار هستند  و مناسبات خوبی با والدینشان ندارند،   یا هیچ گونه روابطی با هم سالانشان ندارند، دوران سختی باشد. برای برخی ، شغل یا فقدان  شغل ، عذاب دهنده و ملال آور است  .این ها همه باعث می شود وقتی آشنایی به نوجوان ناخرسندی می رسد و چیزی تعارف می کند ، فرد دچار وسوسه بشود. البته بسیاری توانایی« نه » گفتن را دارند؛ اما شمار رو به رشدی نیز کنجکاوی شان را ارضامی کنند یا تسلیم فشار جمعی می شوند. برای نوجوانان این خطر وجود دارد که چون کاملاً متوجه نیستند ، به طور ناخواسته معتاد شوند؛ آن چه در آغاز ، تجربه  بی ضرر مواد مختلف برای « کیف کردن» دانسته می شود، ممکن است وقتی ماده اعتیاد آور باشد ( مقاومت بدن به سرعت با گذشت زمان افزایش یابد ) به صورت یک وابستگی درآید.


نوشته‌ی: ع شعاعی

جمعه 85 آذر 24 10:45 عصر

مشکلات نوجوانی

دردوره نوجوانی که دوره عمده گذارو تغییر است ، مشکلاتی جدی تر از آن چه هم اکنون برشمردیم وجود دارد؛ حدود یک پنجم نوجوانان ، مشکلات  روانی قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند،  از جمله :افسردگی ( تلاش های انتحاری، پدیده ای  که اوجش در 19 تا 15 سالگی است ) ، اضظراب ها ( خصوصا ترس های مربوط به مدرسه و موقعیت های اجتماعی ) ، مشکلات رفتاری و بزهکاری . اختلالات خوردن ( بی اشتهایی عصبی ، برداشتهایی عصبی ) ، سوء مصرف مواد. به نظر نمی رسد نوجوانی ، مرحله ای حتما آسیب پذیر تر از دیگران مراحل رشد باشد . اما از آنجا که نوجوان درحال تجربه و تمرین نقش های بزرگسالی است ، بی تجربگی و اشتباه وی در ارزیابی هایش می تواند خطرناک تر باشد.


نوشته‌ی: ع شعاعی

سه شنبه 85 آذر 21 12:47 صبح

زودرس ها و دیررسها

پسرهای زودرس معمولابهتر از دختران زودرس باشرایط کنار می آیند؛ زودرسی پسرها ، آن ها را هم طراز دخترهای هم سنشان می کند، چون رشد دختران حدود دو سال از پسرها جلوتر است و معمولادر سراسر جدول زمانی رشد همین گونه باقی می ماند. دختران ، بیش تر نسبت به رشد جنسی پیش رسشان خصوصا تصویر بدنی و مسأله قاعدگی که با تعبیرهای منفی از آن نام می برند( مصیبت) خودآگاهی دارند ، رشد جنسی زودرس موجب افزایش در انگیختگی جنسی می شود، اما رفتار جنسی معمولا متناسب با سن واقعی و تجربه اجتماعی باقی می ماند. دیررسها نسبت به سنشان بچه به نظر می رسند. برای آنها ، احتمال این که توسط هم سالانشان آزار ببینند و بدین سبب ، گرفتار احساس حقارت و حالت انزوای اجتماعی شوند بیشتر است . دخترها احتمالا کم تر از پسرها اذیت می شوند؛ چون با بیش تر پسرهای هم سنشان برابری می کنند . اما ممکن است به خاطر رشد به تأخیر افتاده سینه ها و آغاز دیر هنگام قاعدگی شان نگرانی پیدا کنند، خصوصا اگر از طرف هم سالانشان که از نظر جسم رشد یافته ترند در فشار باشند . به نظر می رسدکه پسرهایی که دیر رشد یافته اند بیش ترین فشار را احساس می کنند و بیش از همه کمبود اعتماد به نفس دارند. تحقیقات نشان می دهد که این احساسات ممکن است تا زندگی بزرگ سالی ـ سال ها پس از این  به رشد جسمی رسیدندـ نیز باقی بماند.


نوشته‌ی: ع شعاعی

چهارشنبه 85 آذر 8 1:19 صبح

هویت و بحران هویت

هویت

می توان گفت که تقریبا همه افراد نسبت به ظاهر خود و این که دیگران درباره آنها چه تصوری دارند حساس هستند؛ اما این مساله در نوجوانی بسیار پرزنگ تر و گاه بسیار آزار دهنده تر است. ادامه مطلب...

نوشته‌ی: ع شعاعی

پنج شنبه 85 آبان 25 9:20 عصر

... تغییرات بلوغ

بلوغ ممکن است موچب نوعی خود محوری در بچه ها شود ، چون پایه شناختی کودک که کاملابه آن تکیه داشت ، شروع به تغییر می کند . بدن که از نظر کودک بی اهمیت بود، کانون توجه قرار می گیرد، مدت ها به آیینه خیره می شود و لکه ها و نکات مثبت را خوب وارسی می کند، تغییرات جسمی و فیزیولوژیایی در دخترها در 12 سالگی و در پسرها در 14 سالگی ( به طور متوسط) روی می دهد. ... ادامه مطلب...

نوشته‌ی: ع شعاعی

چهارشنبه 85 آبان 24 10:6 صبح

ابهام در نوجوانی

فاطله زمان بین بچگی و بزرگسالی ـ که به رشد نوجوانی اختصاص دارد ـ از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است . در جوامع غربی در طول نیم قرن گذشته یا بیش تر ، مدت دوره نوجوانی از برخی جهت ها کاهش یافته است( در انگلستان ، سن قانونی از 21 به 18 سال پایین آمده است ) ، اما از جهات دیگر طولانی تر شده است ، به این معنا که تحصیلات عالی ـ که همه خواهان آن هستند ـ وابستگی جوان ها به والدین را طولانی تر کرده است. .... ادامه مطلب...

نوشته‌ی: ع شعاعی

چهارشنبه 85 آبان 24 8:32 صبح

نگرانی های والدین

به طور کلی پدر و مادرها از خطرات و دگرگونی های غیر منتظره ای که برای دلبنداشان در سنین نوجوانی رخ می دهد بیمناک اند. آن ها معمولا نوجوانی را سال های « آشوب و تنش »‌می بینند که برای پدر و مادر ، بیش تر تحمل کردنی است تا لذت بخش ، باید پرسید از چه رو نوجوانی از جریان تحول ، تفکیک و این چنین نسبت به دیگر مراحل بد آوازه شده است ؟ ادامه مطلب...

   1   2      >
لیست یادداشت‌ها
دوشنبه 103 اردیبهشت 17
امروز: 12 بازدید
دیروز: 0 بازدید
فهرست
در راه
اوقات شرعی
صفحات اختصاص?
آرشیو
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب